Tradycyjnie maj jest okresem naszej grupowej wędrówki wzdłuż granic Polski.
Rok temu maszerowaliśmy po Mazurach, więc zgodnie z zasadą naprzemienności w
tym roku wypada kierunek południowy blisko granicy z Ukrainą. Administracyjnie będzie to
pogranicze województwa lubelskiego i podkarpackiego, historycznie
ziemia bełska na Rusi Czerwonej, a geograficznie w
większości Roztocze. Brzmi nieźle.
Co ciekawe, prognozy wieściły nam bardzo dobrą pogodę. To zaskakujące,
bo zazwyczaj pogodynka sugeruje różne katastrofy w aurze i rok
temu częściowo się to sprawdziło, bo dolewało nas prawie codziennie. Tym razem
deszcz ma być wyjątkiem. No cóż, zobaczymy.
Jako pierwsza podróż zaczyna Buba. Po niecałej godzinie dosiadam się i we
dwójkę mkniemy na wschód. Za oknem migają kolejne stacyjki,
pierwszy dłuższy postój wypada w Koniecpolu. Nigdy go nie odwiedzałem,
więc wyskakuję rozprostować kości. Robię spacer wokół dworca i zaglądam przez
płot na pobliskie ruiny poprzemysłowe.
Kolejna przerwa w podróży (doczepiania składu i zmiana kierunku jazdy) to
Kielce. Te wizytowałem z pociągu już dwa lata temu, zatem liczę, że
zrobię jakieś szybkie zakupy. Niestety - cały dworzec jest w rozsypce, znaczy
w remoncie, a dosłownie wszystkie lokale w pobliżu, również gruzińskie, akurat
w tę sobotę postanowiły zrobić sobie wolne.
Ślązacy też lubią kebaby, ale tu ich nie zjemy.
W południe docieramy do Lublina. Doświadczeni rokiem 2021, kiedy to
okazało się, że spod dworca kolejowego praktycznie nic nie jeździ, rozpisałem
sobie rozkład komunikacji miejskiej i dość sprawnie dotarliśmy na dworzec
autobusowy. A tam można się poczuć jak na Ukrainie: więcej kursów jest do tego
kraju niż w Polskę, częściej słychać ukraiński i rosyjski niż polski.
Praktycznie każdy facet zaopatrzony jest w pederastkę - torebkę, która jeszcze kilka lat
temu była szczytem obciachu i kojarzyła się z gastarbeiterami zza Buga, a dziś
wydaje się być ikoną męskiej mody 😏. Burdel organizacyjny także panuje
nieziemski, gdyż okazuje się, że część busów odjeżdża z innej części dworca i
nie ma ich na głównym rozkładzie. Szukaj człowieku, a może znajdziesz.
Lublin to oczywiście jeszcze nie jest Roztocze ani nawet Ruś, ale po raz
pierwszy mamy tutaj ponad godzinę wolnego czasu, więc bez namysłu pędzę na
Stare Miasto. Te położone jest tuż obok dworca, niektórzy nawet je ze
sobą mylą, bo usłyszałem taki oto dialog:
- Co to?
- To jest starówka. A nie, to dworzec.
Na Starym Mieście Ukraińców zastąpili turyści z innych części Europy, a nawet
globu, gdyż na jednym z przystanków widziałem czarnoskórą grupę tańczącą i
śpiewającą coś wesołego. Kawałek dalej Azjatka w sukni ślubnej. Zrobiło się
światowo. I upalnie.
Najpierw wpadam na zamek. Dzisiejszy zewnętrzny wygląd to pokłosie budownictwa
z XIX wieku, ze średniowiecznego oryginału zostało niewiele, ale są to
elementy najcenniejsze - kaplica i donżon. Zwłaszcza kaplica jest wysoce
interesująca, gdyż posiada przepiękne freski namalowane z inicjatywy
Władysława Jagiełły. Muszę kiedyś tu przybyć na dłuższą wizytę.
Przed zamkiem roztacza się spory Plac Zamkowy służący za wielki parking.
Przyglądam się jego zabudowie i coś mi nie pasuje... Wygląda jakoś sztucznie.
Poszperałem w internetach i okazało się, że do II wojny światowej w tym
miejscu znajdowała się dzielnica żydowska. Ciasna i biedna. Niemcy utworzyli
tu getto, po którego likwidacji dokonali wyburzeń większości budynków. W 1954
roku zdecydowano, że obchody XX-lecia Polski Ludowej odbędą się w Lublinie. W
tym celu postanowiono w ekspresowym tempie wznieść reprezentacyjny Plac Zebrań
Ludowych. Nie odtworzono domów żydowskich, w zamian wybudowano szereg
nowych kamienic będących w rzeczywistością kopią jednego obiektu stojącego
kiedyś w pobliżu. Dlatego cała pierzeja prezentuje się jak kopiuj - wklej 😏.
Wyjątek uczyniono po bokach, gdzie dodano bardziej fantazyjne
elementy.
Plac z zabudowaną udającą historyczne domy mieszczańskie stał się jednym z
ciekawszych założeń socrealizmu w kraju.
Na starówkę wpadam przez Bramę Grodzką, niegdyś zwaną Bramą Żydowską. Zapewne
nie przez przypadek wisi na niej pomarańczowy żonkil, symbol pamięci o
powstaniu w getcie warszawskim.
Wąska przestrzeń wypełniona jest ludźmi i lokalami. Ceny raczej niezbyt
promocyjne. Przetaczają się wycieczki i spacerowicze korzystający z
przygrzewającego słońca, młodzi osobnicy próbują zarobić fotografując
przechodniów "historycznymi aparatami".
Na placu Po Farze wyeksponowano fundamenty średniowiecznego kościoła farnego pod wezwaniem
Michała Archanioła. Jeden z najstarszych w mieście został rozebrany w połowie
19. stulecia z powodu złego stanu technicznego; podobno nie spotkało się to z
żadnym sprzeciwem wiernych i hierarchii kościelnej. Jakoś mnie to nie dziwi -
mieli nowsze i bardziej okazałe. Po prawej stronie widać makietę świątyni.
Na środku rynku stoi okazały gmach, przez kilka wieków siedziba Trybunału
Głównego Koronnego. Dzisiejszy wygląd to efekt przebudowy w stylu
klasycystycznym w czasach Stanisława Augusta Poniatowskiego. Ze ścian niezbyt
elegancko odpadają płaty farby, natomiast na frontonie zrekonstruowano herb
Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
Lubelska starówka jest niewielka - po pół kilometrze jestem już z drugiej
strony, przy pięknej Bramie Krakowskiej, symbolu miasta.
Zdziwiłem się, że poszło mi to aż tak szybko. Zaglądam tylko na Nowy Ratusz...
...i zaczynam powrót, ale zahaczając jeszcze o dwa kościoły. Najpierw do
bazyliki św. Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty, gdzie jakiś facet poprawiał
przede mną czerwony dywan. Miło. Potem do kolejnej bazyliki, tym razem
dominikańskiej. Patrząc na piękne wnętrza znów dochodzę do wniosku iż hasło:
"Pewne są tylko śmierć i podatki" jest nieprawdziwe. Prawidłowa rozszerzona
wersja brzmi: "Pewne są tylko śmierć, podatki i to, że kościół zawsze znajdzie
kasę".
Wracam na dworzec, gdzie Buba pilnuje plecaków. Mamy jeszcze trochę czasu,
więc kręcimy się załatwiając różne sprawy, m.in. próbuję kupić rzecz tak
prozaiczną jak notes! W pierwszych dwóch kioskach patrzą na mnie jak na
debila, który urwał się z choinki dwie dekady temu. W trzecim kobiecina bez
słowa wyciąga wiele różnych sztuk do wyboru i koloru. Pewnie kiosk retro.
Moją uwagę zwraca dziwny ceglany domek. Kaplica? Nie, to obudowa zdroju,
zaopatrującego kiedyś dzielnicę żydowską w wodę. Pierwotnie stał na
skrzyżowaniu ulic Ruskiej i Szerokiej, lecz ta druga przestała istnieć, więc
dziś stoi tylko przy Ruskiej.
Nasz busik już czeka. Łapiemy się na jedne z ostatnich wolnych miejsc - w
sobotę kursują tylko dwa, więc chętni muszą się cisnąć. W ogóle po pociągu
człowiek w busie ma wrażenie, że wsadzono go do klatki.
Jak zwykle podczas naszych kresowych wędrówek odwiedzimy tereny, które
kilkadziesiąt lat temu przeszły całkowitą przemianę etniczno - kulturową. W
okresie II Rzeczpospolitej miasta i miasteczka ziemi bełskiej licznie zamieszkiwała ludność
żydowska, często stanowiąc większość. Drugą grupą byli zazwyczaj Polacy, a
następnie Ukraińcy. Na wsiach proporcje te wyglądały dokładnie odwrotnie:
najliczniejsi byli Ukraińcy, potem Polacy, na końcu Żydzi. Po dekadach
problemem może być dokładne ustalenie jaki procent Ukraińców rzeczywiście
mieszkał w danej miejscowości. Ukraińskie źródła włączają do tej kategorii
takie grupy jak "Ukraińcy mówiący po polsku", a także "ukraińskojęzyczni
wyznawcy rzymskiego katolicyzmu", natomiast polskie źródła wprost przeciwnie,
traktują ich jako Polaków. Najprecyzyjniejsze wydają się dane żydowskie, lecz
one zwykle dotyczą jedynie Żydów.
Taka struktura ludności przestała istnieć wraz z wrześniem 1939 roku. Wyznawców Jahwe niemal w całości wymordowali naziści (nielicznym udało się uciec razem z Armią Czerwoną, która przez dwa lata okupowała te rejony), Ukraińców wywieziono najpierw na Ukrainę (w 1946), a potem na Ziemie Wyzyskane (w 1947). Na szczęście ocalało dość sporo pamiątek po wielokulturowej przeszłości, choć czasem są to tylko nędzne resztki. Wizyty na cmentarzach dowodzą również, że jakiś niewielki promil niepolskiej ludności pozostał na miejscu lub wrócił z wygnania.
Taka struktura ludności przestała istnieć wraz z wrześniem 1939 roku. Wyznawców Jahwe niemal w całości wymordowali naziści (nielicznym udało się uciec razem z Armią Czerwoną, która przez dwa lata okupowała te rejony), Ukraińców wywieziono najpierw na Ukrainę (w 1946), a potem na Ziemie Wyzyskane (w 1947). Na szczęście ocalało dość sporo pamiątek po wielokulturowej przeszłości, choć czasem są to tylko nędzne resztki. Wizyty na cmentarzach dowodzą również, że jakiś niewielki promil niepolskiej ludności pozostał na miejscu lub wrócił z wygnania.
Podróż trwa niecałe dwie godziny. Trochę śpię, z okien widzimy pierwszy patrol
Straży Granicznej, czyli znak, że jedziemy w dobrą stronę. Po szesnastej
wysiadamy w Tomaszowie Lubelskim (ukr. Тoмaшів). Znaleźliśmy się
na Rusi Czerwonej i Roztoczu. Mimo, że Tomaszów jest największym
ośrodkiem Roztocza Środkowego, to po głośnym Lublinie przeżywamy szok
patrząc jak po pustym placu dworcowym hula wiatr (zdjęcie Buby).
Akurat na dzisiejsze popołudnie przewidywano deszcze i burze. Powietrze
faktycznie jest męcząco duszne, na horyzoncie ciemno, ale nie pada.
Dwa lata temu przyjechaliśmy tu busikiem z Tarnoszyna, teraz zaczynamy pieszy
etap wyprawy. Jednym z widoków powitalnych jest rozpadający się dom, który
przegrał starcie z budynkami z solidniejszych materiałów.
Podstawowy plan zakłada zjedzenie obiadu, bo nie wiemy, kiedy nadarzy się ku
temu kolejna okazja. Blisko rynku znajdujemy restaurację. W menu porcja
składająca się z potężnego kotleta, obfitego zestawu surówek i
kartofelków/frytek za 26 złotych! A miejscowi mówili, że drogo. Jedyną
zagwozdką było przynoszenie zimnego piwa przez barmana z damskiego kibla, ale
przecież różne są zboczenia 😏.
Podczas gdy jedna osoba siedzi i delektuje się piwem, druga robi zakupy i
zwiedza centrum. Tomaszów nie jest jakoś bardzo starym ośrodkiem: w XVI wieku
założyli go Zamojscy jako Jelitowo - nazwę wzięli od swego herbu. Później
przechodził różne wzloty i upadki, częściej upadki.
Przy rynku stoją trzy ciekawe obiekty. Po lewej budynek, który wziąłem za
współczesną konstrukcję. Myliłem się - to dawna remiza straży
pożarnej z 1927 roku, którą jednak tak ocieplono, że wydaje się nowa.
W środku cerkiew św. Mikołaja w stylu bizantyjsko-rosyjskim, z końca XIX
wieku.
Po prawej drewniana "Herbaciarnia" wzniesiona z okazji koronacji cara Mikołaja
II. Tę z kolei postanowiono upiększyć plakatem Jezusa Chrystusa Króla Polski.
Moją uwagę przyciąga zwłaszcza cerkiew. Tomaszów leżał w Kongresówce, więc
cerkiew musiała być prawosławna, gdyż kościół unicki zlikwidowano. Po
wywózkach Ukraińców do USRR i akcji "Wisła" została porzucona, następnie
mieścił się w niej magazyn, szalet, należała do zakładów mleczarskich. W ręce
prawosławnych wróciła na przełomie lat 50. i 60.. Niestety, brama zamknięta
jest na głucho.
Niedaleko stoi kościół katolicki. Też bardzo interesujący, bowiem drewniany z
XVII lub XVIII wieku. Do środka udało się tylko rzucić okiem, bo ciągle trwały modlitwy.
W okresie międzywojennym w Tomaszowie ponad połowę mieszkańców stanowili
Żydzi, co sugerowałem już wcześniej. Polaków było trochę mniej, a Ukraińców
kilka procent. Większość Żydów opuściła miasto w 1939 roku wraz z Armią
Czerwoną, która na kilkanaście dni zajęła miejscowość, co zapewne wielu z
nich uratowało życie. Pozostali - około półtora tysiąca - zostali zamknięci w
getcie, a następnie wymordowani w obozach lub zabici na miejscu. Ostatniego
tomaszowskiego Żyda rozstrzelano w listopadzie 1943 na miejscowym kirkucie.
Podchodzę pod bramę i spoglądam na kamienny pomnik pośród drzew.
Na trawniku stoją pojedyncze macewy, ale bez napisów - to stylizacja, symbol.
Oryginałów użyto do brukowania dróg i chodników, dewastacja trwała również za
komuny.
Wracając na główny plac mijam kompleks garaży, do którego wjazdu bronią znaki
drogowe bynajmniej nie spełniające norm urzędowych 😏.
Tomaszowski rynek był kiedyś rzeczywiście ciekawy, gdyż sporą jego część
zajmowały hale targowe. Jedne pochodziły jeszcze z czasów Zamojskich, inne
postawiono w międzywojniu. Przypominały nieco krakowskie Sukiennice.
Wspominają o nich odtworzone dwa arkadowe łuki i tablica informacyjna.
Napisano na niej o zniszczeniach dokonanych przez Niemców w czasie wojny,
natomiast pominięto fakt, że hale rozebrano dopiero w latach 70. ubiegłego
wieku i to raczej polskimi rękami. Hale były symbolem starych czasów, więc
dzisiejszy, pozbawiony ich rynek, jest zupełnie nijaki.
Objuczeni zakupami wchodzimy na ulicę Lwowską, która ciągnie się na południe.
Przechodzimy obok modernistycznego kościoła oraz pomnika z napisem o treści
WIECZNA CHWAŁA BOHATEROM POLEGŁYM NA ZIEMI TOMASZOWSKIEJ W WALCE O NIEPODLEGŁĄ
POLSKĘ LUDU PRACUJĄCEGO 1939 – 1945 / SPOŁECZEŃSTWO MIASTA I POWIATU. Z boku
dołożono tabliczkę W XXX ROCZNICĘ NAPAŚCI NIEMIEC HITLEROWSKICH NA POLSKĘ, W
MIEJSCU TYM ZŁOŻONO URNY Z PROCHAMI Z CMENTARZY WOJSKOWYCH WALK W 1939 R.,
WALK PARTYZANTÓW POLSKICH I RADZIECKICH (...). Pretorianie z IPN je
przegapili? Nie kazali zburzyć? Dziwne. A może ktoś uznał, że to
dobrze, iż lud pracuje, aby nie pracować mógł ktoś?
Potem odbijamy w las. Na jego skraju znajduje się duże zgrupowanie pomników,
zupełnie jakby się tutaj się mnożyły.
Docieramy na miejsce noclegowe: to leśny parking w Siwej Dolnie, przy którym
stały kiedyś dwie nieduże wiaty. Teraz ostała się jedna, ale jest kilka miejsc
na ognisko, a przede wszystkim wielka polana na namioty. Urzęduje tu już jakaś
grupa i pali ogień, co nie dziwi, bo w końcu mamy sobotni wieczór.
- Ooo. bushcraft! - wołają na nasz widok. Dziwne teraz ludzie wymyślają słowa.
- Idziecie do Bożenki?
- Eee?
- Lepiej nie idźcie, tam znikają koty. Jak w Alfie.
Co prawda żadnego kota nie posiadamy, ale lepiej dmuchać na zimne, więc do
żadnej Bożenki się nie wybieramy.
Ekipa zaprasza do siebie, lecz my na razie czekamy na Iwonę i Szymona, którzy
mają dojechać do Tomaszowa autobusem prosto z Rzeszowa. Zjawiają się już po
zmroku i wtedy rozpalamy drugie, konkurencyjne ognisko.
Sąsiedzi, nieco wstawieni, próbują się integrować, ale słabo to idzie. Mnie
wypytują, czy warto odwiedzić Spisz w Katowicach. Nie mam pojęcia,
nigdy w nim nie byłem, nawet nie wiem, czy jeszcze działa. Reszcie naszego
składu zaczyna towarzystwo przeszkadzać, bo niby głośne i hałaśliwe, no i leci
muzyka z głośników. Już kombinują, aby pójść na jakąś odległą polanę i rozbić
się tam pośród niczego, w wysokiej trawie. Zupełnie tego nie rozumiem, za
wiatą jest miejsca od cholery, można rozstawić namiot kilkadziesiąt metrów
dalej, a dodatkowo przezornie zaopatrzyłem się w stopery. Problem rozwiązuje
się sam, gdyż o 22.30 miejscowi sami się zwijają, więc niepotrzebne były całe
te stresy. Później zjawia się jeszcze na chwilę czwórka młodych ludzi, ale
przyszli z bimbrem, więc nikt ich nie przeganiał 😏. Natomiast samochody
kręcące się w kółko po leśnym parkingu przewalały się przez całą noc.
W pewnym momencie zauważyliśmy lecącą po ciemnym niebie zieloną flarę. Kiedyś
byśmy nie zwrócili na nią uwagi, ale jesteśmy blisko granicy z
Ukrainą, więc różne rzeczy mogą tu fruwać... Na szczęście flara zgasła i nic
potem nie wybuchło.
Rano budzi nas słońce i wysoka temperatura, bo jesteśmy rozłożeni na otwartej
przestrzeni. Zdziwiony patrzę, że Buba przesunęła swój namiot o spory kawałek,
bo podobno ktoś mocno chrapał. Ja tam nic nie słyszałem... Jeszcze większe zdziwienie budzi odkrycie, że
zniknęła moja reklamówka z bułką i serkiem do smarowania, podobnie jak zapas
pieczywa Iwony i Szymona. Zostawiliśmy je we wiacie i początkowo
podejrzewaliśmy zwierzęta, ale Buba widziała w nocy kręcących
się ludzi i prawdopodobnie to oni zaopiekowali się naszym jedzeniem! Kurde,
dawno nikt niczego nie ukradł na wyjeździe, a tu taki zonk! Szkoda serka,
smaczny był, chrzanowy...
Dodatkową atrakcją jest kleszcz, którego znajduję na nodze. Mój pierwszy i -
jak się okazało potem - ostatni na tym wyjeździe, ale niektórzy mieli z nimi
codzienną ostrą przeprawę.
Wracamy do głównej drogi. Żar leje się z nieba, robimy przystanek pod
sklepem czynnym w niedzielę. Specyficzny, bo nie sprzedają alkoholu. Zaraz obok mieści się szpital i to ukłon w
stosunku do Szymona, którego dwa lata temu ugryzł pies i potem musiał jechać
po zastrzyk. Tym razem trzeba być przygotowanym 😛.
Pierwszy odcinek dzisiejszego dnia chcemy przebyć busem: siedem kilometrów do
Bełżca to niezbyt przyjemna dla piechura droga, częściowo ruchliwa obwodnica.
Według internetu w południe będzie autobus, na dworcu także on występował, ale
o innej godzinie. Oczywiście okazało się, że nie przyjechało nic. To właściwie
norma - rozkłady jazdy, zarówno wirtualne jak i te na przystankach, są tak
wiarygodne jak bankier udający premiera. Próbujemy łapać stopa, lecz mamy godzinę typowo obiadową,
jest nas czwórka i w ogóle mało co jeździ. W końcu machamy taksówce, ta po
chwili wraca.
- Za ile pan weźmie do Bełżca?
- Trzydzieści złotych.
Pakujemy się.
- A w którym miejscu w Bełżcu? - pyta taksiarz.
- Przy cerkwi.
- Przy kościele - poprawia. - To będzie czterdzieści złotych.
No proszę, święte miejsce kosztuje. Myślałem, że facet po prostu nazywa cerkiew kościołem, ale ten rzeczywiście podjeżdża pod murowany kościół katolicki, w którym kończy się msza. A my chcemy do drewnianej cerkwi! Chłop jest zdezorientowany.
- Tu nie ma innej świątyni - kręci głową.
- Za ile pan weźmie do Bełżca?
- Trzydzieści złotych.
Pakujemy się.
- A w którym miejscu w Bełżcu? - pyta taksiarz.
- Przy cerkwi.
- Przy kościele - poprawia. - To będzie czterdzieści złotych.
No proszę, święte miejsce kosztuje. Myślałem, że facet po prostu nazywa cerkiew kościołem, ale ten rzeczywiście podjeżdża pod murowany kościół katolicki, w którym kończy się msza. A my chcemy do drewnianej cerkwi! Chłop jest zdezorientowany.
- Tu nie ma innej świątyni - kręci głową.
Ależ jest! Przy pomocy mapy i jednego z parafian w końcu
trafia właściwie i wysadza nas kilkaset metrów dalej, w prawidłowym miejscu.
To pokazuje jak ludzie niewiele wiedzą o swojej "małej ojczyźnie", skoro
taksówkarz nie miał pojęcia o istnieniu cerkwi i to kilka kilometrów od Tomaszowa.
Bełżec (Белзець) był nietypową wioską, bo przeważali Polacy. Oprócz nich mieszkało kilkuset Ukraińców i ponad setka Żydów. Miejscowość znajdowała się już w Galicji (granica biegła kawałeczek na północ od centrum), zatem nie doszło tu do likwidacji grekokatolicyzmu. Cerkiew św. Bazylego należała do tego wyznania aż do 1947 roku, dziś, po remoncie, ma służyć artystom. Ładny, niewielki budynek przyjemny dla oka, lecz zupełnie pozbawiony oryginalnego wyposażenia. Obok stała plebania (popówka), dziś będąca częścią kompleksu szkolnego.
Niedaleko głównej drogi znajduje się źródełko św. Floriana, zasilające
jeziorko i niedużą rzeczkę. Przy wczorajszym ognisku polecano je jako dobre
miejsce do kąpieli, bo "mieszkańcy piją stąd wodę, więc jest czysta".
Skorzystałem z okazji i się trochę ochlapałem, ale na szczęście nie wskoczyłem
w całości, bo wkrótce pojawił się miejscowy z plastikowymi butelkami. Gdyby
nam brakło, to oferował swoje. Porozmawialiśmy sobie przez chwilę o Bełżcu i
jego sprawach, głównie o problemach z planowanymi inwestycjami: najpierw
wioskę miała przeciąć ekspresówka, a teraz wisi nad nią widmo szybkiej kolei
do CPK. Znam to z moich rodzinnych stron; podejrzewam, iż potencjalne trasy
wytyczali jacyś sadyści, bo każdy z proponowanych przebiegów był tak
idiotyczny, że głowa boli - a to rozwalał największe osiedle, a to miał
zmasakrować otulinę ogrodu botanicznego, a to trzeba byłoby zasypać szereg
stawów... Pomijając całą (bez)sensowność tworzenia CPK, chyba chodziło o to,
aby przy okazji budowy coś zniszczyć i zepsuć komuś życie, bo o to, żeby
nakraść, to rzecz oczywista. Nie wiadomo co w końcu wykluje się w Bełżcu, lecz
w mojej rodzinnej miejscowości przyjęty plan przewiduje zaoranie pod tory
największego kompleksu leśno - wypoczynkowego gminy i przecięcie miasta na
pół.
A woda ze źródełka faktycznie była bardzo smaczna!
A woda ze źródełka faktycznie była bardzo smaczna!
Upał robimy się coraz bardziej nieznośny. W sklepie na głównym skrzyżowaniu
robimy zakupy, po czym ruszamy ulicą, znowu o nazwie Lwowska i znowu na
południe. Niemal wszystkie samochody mają ukraińskie rejestracje, więc policja
urządza polowanie.
Infrastruktura jest przygotowana pod kierowców dalekobieżnych, choć czasami
poziom jej wykończenia budzi wątpliwości.
Tablice informacyjne kierują nas w bok i każą przejść przez tory. Za nimi
zachowały się w ruinie dwa obiekty kolejowe - wieża wodna i
lokomotywownia/parowozownia. Nad tą drugą mocno się zastanawialiśmy, bowiem
kształt się zgadzał, ale prowadziła do niej tylko jedna brama, więc trochę za
mało.
Kolej odegrała ważną rolę w historii Bełżca. W czasie I wojny światowej przez
krótki czas działała tu wąskotorówka, dowożąca Niemcom i Austriakom sprzęt na
linię frontu. W czasie kolejnej transportowano pociągami ludzi, bynajmniej nie
za ich zgodą. Zachowało się
także zdjęcie, jak niemieckie działo stojące obok lokomotywowni ostrzeliwuje radzieckie
pozycje pod Lwowem.
Wejście do wieży zamurowano, lecz ostał się mały otwór, przez który Szymon
wlazł do środka i wszystko obfotografował.
Dreptamy dalej wzdłuż torów piaszczystą drogą.
Na koniec tego odcinka zmieniamy klimat. W powszechnej świadomości Bełżec jest
znany przede wszystkim z najbardziej mrocznego epizodu w swoich dziejach - z
obozu zagłady. Działał on dość krótko, bo nieco ponad rok na przełomie
1942 i 1943, ale zdążono w nim zamordować prawie pół miliona osób; był to
zatem trzeci najbardziej śmiercionośny obóz w Europie po Auschwitz i
Treblince. Ginęli głównie Żydzi polscy, ale także słowaccy, czescy, niemieccy,
austriaccy i być może węgierscy. Kiedyś podkreślano, że znaleźli się w Bełżcu
również Polacy, ale obecnie na ma na to dowodów, natomiast wśród ofiar mogli
być Romowie.
W przeciwieństwie do obozów koncentracyjnych tutaj zdecydowana większość osób z transportu przywożonego na rampę kolejową była uśmiercana od razu po przyjeździe, trafiając do komór gazowych. Pewną niewielką grupę początkowo oszczędzano, zazwyczaj młodych zdrowych mężczyzn, którzy przez jakiś czas służyli do pracy, lecz potem i tak czekała ich śmierć (czasem już po kilku godzinach). Bełżec był pierwszym obozem masowej zagłady, doświadczenia tu zdobyte posłużyły Niemcom do organizacji Sobiboru i Treblinki, a także do gazowania Żydów w innych miejscach.
W przeciwieństwie do obozów koncentracyjnych tutaj zdecydowana większość osób z transportu przywożonego na rampę kolejową była uśmiercana od razu po przyjeździe, trafiając do komór gazowych. Pewną niewielką grupę początkowo oszczędzano, zazwyczaj młodych zdrowych mężczyzn, którzy przez jakiś czas służyli do pracy, lecz potem i tak czekała ich śmierć (czasem już po kilku godzinach). Bełżec był pierwszym obozem masowej zagłady, doświadczenia tu zdobyte posłużyły Niemcom do organizacji Sobiboru i Treblinki, a także do gazowania Żydów w innych miejscach.
Bełżec wyróżnia się spośród innych obozów także bardzo małą liczbą ocalałych -
szacuje się ją na... kilka osób! Są jedynie dwa potwierdzone przypadki
więźniów, którzy uciekli z obozu i przeżyli wojnę (przy czym jeden z nich
został zabity tuż po niej) plus prawdopodobnie kilka innych, które z Bełżca
się wydostały, lecz nie dotrwały do wyzwolenia. Nie było natomiast szans, aby
przetrwać bez udanej ucieczki - jeśli ktoś nie trafił do komory tutaj, to
skończył w Sobiborze. Z tego powodu do dzisiaj mamy bardzo niewielką liczbę
informacji o SS-Sonderkommando Belzec.
Funkcja obozu była formalnie utrzymywana w tajemnicy, ale ponieważ zwłoki
chowano w masowych grobach, z których po pewnym czasie wydostawał się
straszliwy fetor odczuwalny w promieniu kilkunastu kilometrów od Bełżca, więc
okoliczna ludność doskonale wiedziała co się święci. Niektórzy to
wykorzystywali do zarobku, sprzedając Żydom w transportach wodę po
horrendalnie wysokich cenach. Działali też zorganizowani łapacze - polscy i
ukraińscy - którzy polowali na tych, którym udało się uciec z pociągu,
ograbiali ich, a następnie zabijali lub wydawali Niemcom.
Już pod koniec
1942 roku obóz przygotowywał się do likwidacji. Rozpoczęto rozkopywanie
masowych grobów i palenie rozkładających się zwłok na rusztach; ciężko sobie
wyobrazić jaki powodowało to smród! Następnie teren obozu przekształcono w...
gospodarstwo rolne, na którym osadzono byłego strażnika. Jednocześnie pojawiły
się "hieny cmentarne", rozkopujące ziemię w poszukiwaniu wartościowych
przedmiotów.
Po wojnie obóz w Bełżcu został w dużym
stopniu zapomniany przez władze. Co prawda dość prędko przeprowadzono tutaj
dochodzenie oraz powstał odpowiedni raport, ale w żaden sposób nie pomyślano o
uczczeniu pół miliona zabitych ani o zabezpieczeniu miejsc kaźni. Regularnie
dochodziło do rozkopywania gruntu przez "kopaczy", zarówno miejscowych jak i
przybyłych z daleka, na powietrzu walały się ludzkie kości. Zazwyczaj nie
spotykało się to ze zdecydowaną reakcją służb mundurowych. W jednej z części
dawnego obozu działał tartak, nadal wykorzystywano bocznicę kolejową do
działalności gospodarczej.
Bełżec nie wzbudzał zainteresowania polskich komunistów, gdyż ofiary były niemal tylko i wyłącznie Żydami, a w tym czasie stawiono na obozy, gdzie ginęli Polacy. Brakowało ocalałych więźniów, którzy mogliby starać się o pamięć, a organizacje żydowskie stopniowo zwijały swoją działalność. Dopiero w latach 60. coś się zaczęło dziać, pojawiła się krypta - mauzoleum oraz pierwsze pomniki, na których starannie przemilczano pochodzenie etniczne pomordowanych. Po marcu 1968 roku znowu Bełżec stał się niewygodny i trzeba było czekać do lat 80. na nowe elementy, m.in. tablicę, która po raz pierwszy informowała, że ginęli tu Żydzi oraz - błędnie - dodano wzmiankę o Polakach.
Bełżec nie wzbudzał zainteresowania polskich komunistów, gdyż ofiary były niemal tylko i wyłącznie Żydami, a w tym czasie stawiono na obozy, gdzie ginęli Polacy. Brakowało ocalałych więźniów, którzy mogliby starać się o pamięć, a organizacje żydowskie stopniowo zwijały swoją działalność. Dopiero w latach 60. coś się zaczęło dziać, pojawiła się krypta - mauzoleum oraz pierwsze pomniki, na których starannie przemilczano pochodzenie etniczne pomordowanych. Po marcu 1968 roku znowu Bełżec stał się niewygodny i trzeba było czekać do lat 80. na nowe elementy, m.in. tablicę, która po raz pierwszy informowała, że ginęli tu Żydzi oraz - błędnie - dodano wzmiankę o Polakach.
Na początku III RP teren dawnego obozu był mocno zaniedbany. Poza dziećmi z
okolicznych szkół nikt o niego nie dbał, służył jako miejsce zabaw i
libacji. Nawet wówczas zdarzali się "poszukiwacze skarbów". Wreszcie, dzięki
współpracy polskiego rządu i amerykańskich Żydów, stworzono w Bełżcu pomnik -
cmentarz z prawdziwego zdarzenia, projektując coś całkowicie nowego. Większość
przestrzeni zajmuje warstwa żużlu umieszczona na wyjałowionej ziemi,
pokrywająca masowe groby.
Zachowano kilka wielkich drzew, które z racji wieku były niemymi świadkami
ludobójstwa. W środku wytyczono długi korytarz - to miejsce, w którym nie
odkryto szczątków ludzkich i które wykorzystywali Niemcy do pędzenia ofiar w
stronę komór gazowych. "Szczelina" prowadzi do "niszy-Ohelu", symbolicznego
grobowca, gdzie wyryto m.in. imiona ofiar.
Z niszy można wyjść schodami na powierzchnię i obejść pomnik - cmentarz dookoła,
idąc wzdłuż nazw miejscowości, skąd pochodzili zamordowani Żydzi.
Obecna wersja muzeum została wysoko oceniona przez ekspertów pod względem
kompozycji i architektury. A ja muszę przyznać, że całość wywarła na mnie
ogromne wrażenie. Poraża swoją symboliką, mocno oddziałuje na psychikę. Nie
byłem już w stanie pójść do budynku muzealnego, usiadłem w cieniu na ławce i w
milczeniu patrzyłem na miejsce, gdzie w ciągu roku pozbawiono życia miasto
wielkości Gdańska.
Zapowiada się ciekawa seria do czytania przy kawie, choć końcówka tej relacji, jest mocna...
OdpowiedzUsuńKońcówka zdecydowanie nie do czytania przy piciu lub jedzeniu...
UsuńKiedyś jeździliśmy dość często na Roztocze. Miejsca przez Ciebie prezentowane przez tyle lat niewiele się zmieniły, jedynie przybyło samochodów. Wtedy gdy bywaliśmy tam królowały furmanki. Ja robiłem zdjęcia ruskim aparatem i pozostało trochę slaydów z tego czasu.Trochę zatęskniłem za tamtymi miejscami. Pozdrawiam serdecznie :)
OdpowiedzUsuńFurmanki to byłoby coś, dawno takich nie widziałem. Chyba prędzej nawet u siebie na Śląsku ;) a jeszcze taką na stopa złapać to byłby szczyt marzeń! Pozdrowienia!
Usuń"Praktycznie każdy facet zaopatrzony jest w pederastkę"
OdpowiedzUsuńRozumiem kolego, że Ty nosisz wszystko (klucze, zapasowe okulary, telefon, dokumenty, portfel, leki i co tam jeszcze) poupychane po kieszeniach dżinsów?
co prawda nie dżinsów, ale tak - większość z tego wymienionego noszę w kieszeniach, ewentualnie w plecaku
UsuńO, znów swojskie okolice :D Choć w Bełżcu mnie jeszcze nie było ;)
OdpowiedzUsuńMyślę, że jeśli chodzi o tamten rejon, to miałabyś dużo ciekawych rzeczy do opowiedzenia :)
UsuńMuszę tu tylko zacząć przyjeżdżać w innym okresie niż Boże Narodzenie, gdy zimno, ciemno i wszystko pozamykane :D
UsuńGdyby jeszcze był śnieg to taka zima byłaby całkiem urokliwa, ale ostatnio te zimy mają same minusy i żadnych plusów ;)
Usuń